In deze wereld waar technologie een steeds grotere rol speelt, is het gebruik van ChatGPT booming. Ook in de verkoopindustrie kunnen we er niet meer omheen. In deze blog bespreken we hoe de tool kan leiden tot meer verkopen en delen we concrete voorbeelden. Uiteraard delen we als sales experts ook de nadelen van het gebruik van ChatGPT in sales.
Als ondernemer weten we inmiddels dat je tijd kunt besparen met ChatGPT. Maar wanneer ik vertel dat je (mits je het goed inzet) ook betere verkoopresultaten kunt halen, is dat voor veel van mijn klanten nog een verrassing.
Een groot voordeel van ChatGPT is dat je de klantinteractie kunt verbeteren. Dit kan op onderstaande manieren:
Zet ChatGPT in om gepersonaliseerde en interactieve gesprekken te voeren met potentiële klanten. Stel de juiste vragen en het taalmodel geeft antwoord op algemene vragen, gebaseerd op productinformatie.
ChatGPT is op elk moment van de dag beschikbaar. Klanten hebben daardoor altijd toegang tot ondersteuning en informatie, zelfs buiten kantooruren. Dit zorgt voor een betere klantenservice en vergroot de kans dat potentiële klanten daadwerkelijk kopers worden.
ChatGPT reageert snel en efficiënt op vragen en verzoeken van klanten. Dit vermindert de wachttijd en frustratie bij potentiële klanten, waardoor ze meer geneigd zijn om door te gaan met het aankoopproces. Let wel op: zorg dat de tool extreem goed is ingesteld, anders kan dit in je nadeel werken. Hierover verder in deze blog meer.
ChatGPT stelt je dus in staat om te interacteren met je (potentiële) doelgroep. Maar naast communicatie, biedt de tool nog meer salesvoordelen.
ChatGPT kan met meerdere klanten tegelijkertijd communiceren. Dat stelt bedrijven in staat om meer leads te benaderen.
Door de tool kunnen bedrijven de kosten voor klantenservice en verkoopondersteuning verlagen.
Zet je ChatGPT op de juiste manier in? Dan kun je als bedrijf de meest relevante informatie verstrekken op het juiste moment in het aankooptraject. Dit vergroot de kans dat potentiële klanten betalende klanten worden.
Oké, de wat (oftewel de voordelen) zijn nu duidelijk. Tijd om in de ‘hoe’ te duiken. Hieronder delen we hoe je ChatGPT kunt inzetten om je salesproces te verbeteren.
Gebruik ChatGPT als een virtuele customer support-agent die vragen van klanten beantwoordt en problemen oplost. Dit vermindert de wachttijd en zorgt voor directe ondersteuning, waardoor klanten tevreden blijven en de kans op herhaalaankopen vergroot wordt.
ChatGPT kan klanten gepersonaliseerde productaanbevelingen doen op basis van hun voorkeuren en eerdere aankopen. Door relevante producten voor te stellen, helpt ChatGPT klanten bij het ontdekken van nieuwe items. Dit vergroot de gemiddelde bestelwaarde.
De tool kan verkopers ondersteunen tijdens het verkoopproces door real-time suggesties te geven voor verkoopargumenten, prijsonderhandelingen en upselling.
Gebruik de tool om leads te kwalificeren. Dit doet ChatGPT door potentiële klanten te bevragen. Zo weet de tool of ze een goede match zijn voor je product of dienst. Dit helpt verkoopteams om hun inspanningen te richten op de meest veelbelovende leads. Zeg maar ‘ja!’ tegen het verhogen van de efficiëntie binnen je verkoopproces.
ChatGPT wordt inmiddels door veel bedrijven ingezet. De mate erin verschilt natuurlijk enorm per bedrijf. Sommige grote bedrijven richten zelfs hele ChatGPT tools in. Omdat het altijd leuk is om een kijkje te nemen in de keukens van multinationals, delen we drie inspirerende voorbeelden van Amazon, Salesforce en Shopify.
Amazon maakt gebruik van ChatGPT om klanten te helpen bij het zoeken naar producten, productinformatie te verstrekken en bestellingen te volgen. Het stelt Amazon in staat om een snelle en gepersonaliseerde klantenservice te bieden, waardoor de klanttevredenheid wordt verhoogd.
Salesforce, een toonaangevend bedrijf op het gebied van customer relationship management (CRM), heeft ChatGPT geïntegreerd in zijn verkoop- en serviceplatform. Dit stelt Salesforce-gebruikers in staat om ChatGPT te gebruiken voor het automatiseren van taken, het beantwoorden van vragen van klanten en het bieden van real-time ondersteuning.
Shopify, een populaire e-commerceplatform, maakt gebruik van ChatGPT om verkopers te helpen bij het beantwoorden van vragen van klanten, het bieden van productaanbevelingen en het begeleiden van klanten tijdens het aankoopproces. Dit verbetert de klantervaring en helpt verkopers bij het stimuleren van de verkoop.
Is het dan enkel euforie dat de boventoon voert? Nee! Hoewel het gebruik van ChatGPT in sales veel voordelen heeft, zijn er ook enkele mogelijke nadelen waarmee je rekening moet houden. Onderstaande nadelen zorgen ervoor dat jouw eigen inzet nog onmisbaar is.
Zoals we inmiddels weten is ChatGPT een geautomatiseerd taalmodel. Dat zorgt ervoor dat je de bedrijfsvisie niet terugziet in het werk van ChatGPT. Daarnaast mist de empathie van een menselijke verkoper. Een deel van de klanten geeft de voorkeur aan directe interactie met mensen en voelen zich minder serieus genomen als ze worden geholpen door een geautomatiseerd systeem. Dit kan ervoor zorgen dat de gemiddelde klantervaring omlaaggaat.
Hoewel ChatGPT in staat is om vragen te beantwoorden en informatie te verstrekken, kan het moeite hebben om complexe vragen volledig te begrijpen en relevante antwoorden te geven. Door het gebrek aan menselijke ervaring is er een kans dat er verkeerde informatie wordt gedeeld.
De tool is niet in staat om communicatie nuances en subtiliteiten te begrijpen, vooral als het taalmodel niet voldoende getraind is in een specifieke taal of cultuur. Dit kan leiden tot miscommunicatie of een minder bevredigende klantervaring.
Het gebruik van de tool in sales betekent dat bedrijven afhankelijk zijn van technologie. Als het taalmodel niet goed functioneert of als er technische storingen optreden, kan dit leiden tot onderbrekingen in de klantenservice (en daarmee het verkoopproces belemmeren!). Het is belangrijk om voldoende back-upplannen en alternatieve ondersteuningskanalen te hebben.
Bij het gebruik van ChatGPT moeten bedrijven rekening houden met privacy- en beveiligingskwesties. Het taalmodel kan toegang hebben tot gevoelige klantgegevens en het is essentieel om de juiste maatregelen te nemen om de gegevens te beschermen en te voldoen aan de geldende regelgeving, zoals gegevensversleuteling en gegevensbeschermingsbeleid.
Het gebruik van ChatGPT in sales biedt diverse voordelen. Denk daarbij aan de verbeterde klantinteractie, 24/7 beschikbaarheid, snelle respons, schaalbaarheid, kostenbesparing en een verbeterde conversieratio. Door het inzetten van de tool kunnen bedrijven gepersonaliseerde ondersteuning bieden aan klanten, relevante informatie verstrekken en het verkoopproces optimaliseren. Het is wel belangrijk om deze voordelen af te wegen tegen de nadelen bij het implementeren van ChatGPT in sales. Onze ervaring is dat een combinatie van geautomatiseerde en menselijke interactie een optimale klantervaring biedt en de verkoopresultaten verbeteren.
Wil jij meer leren over het verbeteren van je verkoopresultaten? Download ons gratis e-book ‘5 onbenutte saleskansen in jouw bedrijf’ en zorg ervoor dat je het laaghangend fruit niet langer misloopt én direct je omzet verhoogt.
Algemene voorwaarden
Webdesign StudioStef
Privacyverklaring
Sales in Heels
info@salesinheels.nl
+31 6 50973127
KvK 81078536
Fotografie Marit Hilarius