Sales. Veel mensen lopen hier het liefst met een grote boog omheen. We zijn door slechte associaties rondom verkopen vaak bang om té commercieel te zijn. We laten kansen liggen of durven ze niet te creëren. Vaak uit angst dat we ‘te pushy’ overkomen. Want we willen ons vooral niet te veel opdringen.
Onzin.
Ik heb een vraag voor jou: hoeveel mails krijg jij wekelijks van bol.com? Zalando? H&M? HelloFresh? En wellicht alle andere duizenden nieuwsbrieven waar jij ooit (per ongeluk) voor hebt aangemeld? Als jouw inbox een beetje op die van mij lijkt, stroomt hij wekelijks vol met deze mails. En dat vinden we eigenlijk best normaal. Sterker nog, door deze mails blijven we op de hoogte van de laatste acties en kortingen en dat zorgt ervoor dat we soms nog wel eens een aankoop doen van een van deze bedrijven.
Als we deze mails heel normaal vinden, waarom is het dan eng om voor je eigen bedrijf sales mails te sturen? Of je aanbod nogmaals online te promoten? Jouw eigen bedrijf, dat jouw hypotheek of huur betaald, ervoor zorgt dat je brood op de plank hebt en gewoon leuke dingen kan doen. Jij bent je bedrijf misschien gestart vanuit een passie of een waardevolle skill die jij hebt ontwikkeld. Maar het is wel gewoon belangrijk dat je ervan kan leven, toch? Dus neem een voorbeeld aan de ‘grotere’ bedrijven, die jou blijven mailen met hun nieuwe aanbod en ga gewoon vol trots achter jouw eigen aanbod staan.
Het promoten van jouw bedrijf is misschien spannend, maar cruciaal. Want zonder verkopen, heeft jouw bedrijf geen bestaansrecht. Dus laten we in 5 simpele stappen kijken hoe jij zelfverzekerd commercieel kan zijn, zonder dat je allerlei pusherige sales technieken moet gebruiken.
Herkende jij alle angsten uit de introductie hierboven? Dan is de kans groot dat jij alleen maar negatieve associaties hebt als je aan sales of verkopen denkt. Koud bellen, pusherige verkopers, random LinkedIn-berichtjes. Klinkt bekend?
Door deze associaties durf jij geen kansen te pakken. Dit betekent dus dat de verkoopstrategie van iemand anders ervoor zorgt dat jij geen kansen durft te pakken in jouw bedrijf. Dat klinkt niet logisch, toch?
Zoals hierboven ook al aangegeven; alle bedrijven, hoe groot ook, stoppen niet met promoten van hun producten. Dus stap over deze associaties heen. Want ik zou jou nooit aanraden te starten met koud bellen of random berichtjes. Verkopen op jouw manier: het kan echt! Zonder negatieve associaties kun jij je eerste sales succes behalen.
2. Je weet wat jij komt brengen
Sales betekent niet dat je iets komt halen, je komt iets brengen.
In plaats van denken dat je iets komt halen, wil je win-win situaties creëren. Jij maakt toch je klanten ergens blij mee? Schrijf voor jezelf op wat dit is, zo hoef je nooit meer te ‘leuren’ om je meerwaarde aan de man/vrouw te brengen. Maar weet je precies waar jij en je bedrijf voor staan!
Tip: dit is meer dan alleen je aanbod. Maar ook je persoonlijke ervaring en manier hoe jij jouw bedrijf inricht, misschien de garantie die je biedt of hoe jij omgaat met je klanten. Alles wat ervoor zorgt dat jouw klanten blij met je zijn. Alles waar jij ze mee ‘helpt’.
3. Minder spannend: kansen bij bestaande of oude klanten
Bij sales denken we vaak aan kansen bij ‘nieuwe klanten’. Dan begin je al snel bij acquisitie. Het woord waar menig ondernemer de kriebels van krijgt. Acquisitie is het werven van nieuwe klanten. Dit associëren we daarom al snel met koud bellen en de random berichtjes op LinkedIn. Hoewel ik van mening ben dat dit de allerslechtste vorm van acquisitie is, (en daarom ook acquisitie voor jouw bedrijf er heel anders uitziet) snap ik dat je daar misschien nog even van wegblijft, als je net start met sales.
Ik heb daarom goed nieuws. Heb jij ooit extra kansen geïdentificeerd bij bestaande of oude klanten? Deze tevreden klanten zijn namelijk tot wel 70% sneller in een keuze maken om weer voor jou te kiezen. Je hebt immers je waarde al eens gedeeld, dus deze klanten weten eigenlijk al wat jij komt brengen.
Hoe je dit doet? Check het volgende punt!
4. Brutale hebben de halve wereld: wees proactief!
Brutale hebben de halve wereld. Een spreekwoord wat mijn moeder vroeger tegen mij zei. En deze is echt superbelangrijk in jouw eerste stappen naar sales succes. Ik geef je een scenario: een klant van mij maakt websites. Op maat websites, geheel in bijpassende branding.
Wij hebben al haar oude en bestaande klanten een mail gestuurd waarin we haar oude en huidige klanten een upsell aanbieden. (meer info over upsell vind je hier: https://salesinheels.nl/meer-omzet-bestaande-klanten-cross-selling-upselling/). In de vorm van een strippenkaart waarmee ze het onderhoud of kleine wijzigingen van de website kunnen blijven doorvoeren.
Wij hebben deze mail naar 8 klanten gestuurd en 7 klanten zijn akkoord!!!
Dat is wat ik bedoel met pro activiteit. Eigenlijk met jouw klanten meedenken op welke manier ze jou het beste kunnen inzetten. En hierbij is het belangrijk dat je altijd rekening houdt met wat je de klant komt brengen. In het bovenstaande voorbeeld is het daarom ook niet een strippenkaart, maar je brengt flexibiliteit en schaalbaarheid om als ondernemer in beweging te blijven. Je ontzorgt jouw klant en zorgt ervoor dat de website altijd up-to-date is.
Op welke manier kan jij jouw klanten een extra aanbod doen?
5. Scherpe mails zonder vreselijke sales termen
Doe je vaak uren over een sales mail en vind je het lastig om je aanbod onder woorden te brengen? Sterke sales mails zijn een kunst. Want je wilt je klant laten inzien wat jij hem of haar komt brengen, maar je wilt ook niet te pushy overkomen.
Het kan echt beide, in dezelfde mail!
Ik durf te zeggen dat ik in mijn ruim 10-jarige sales carrière wel duizenden sales mails heb geschreven. Ik schud ze inmiddels uit m’n mouw en heb op elk scenario een antwoord. Om jou een zetje in de rug te geven, heb ik ze voor je gebundeld. Zo kun jij jouw klanten een proactief voorstel doen, waarin je altijd kunt focussen op wat je komt brengen en wat het de klant oplevert.
Niet meer pitchen, geen loze sales termen. Gewoon superscherpe mails waar jij en je klant iets aan hebt. Succes gegarandeerd.
Recap
Alright. Even een korte samenvatting en dan kan jij direct aan de slag met jouw eerste sales succes.
Tijd voor actie
Laten wij de oude associaties loslaten en stoppen met ‘angstig’ zijn om commercieel te zijn. Sta vol zelfvertrouwen achter jouw product of dienst en durf te verkopen. Wees niet bang om kansen te creëren en met twee handen aan te pakken. Je bent jouw bedrijf gestart vanuit een passie en jouw waardevolle skills en daar mag jij gewoon geld mee verdienen. Jouw bedrijf of aanbod promoten is niet pusherig of vervelend. Dat is je goed recht.
Je ziet de grote bedrijven ook niet stoppen met promo’s, advertentie en sales mails. Dus waarom zou jij dat wel doen, uit ‘angst’ wat ze wellicht van je denken? Stap over de angst heen, identificeer kansen bij bestaande en oude klanten en doe een proactief voorstel. Wellicht heb jij over een maand wel 50% meer omzet binnen.
Dan is het nu tijd om jouw omzet te laten groeien. Het is tijd voor actie! Laat je het me weten hoe het gegaan is?
Algemene voorwaarden
Webdesign StudioStef
Privacyverklaring
Sales in Heels
info@salesinheels.nl
+31 6 50973127
KvK 81078536
Fotografie Marit Hilarius