Introductie
In een wereld waarin de AI cursussen, Chat GPT prompts en robots je om de oren vliegen, zal het je niet ontgaan zijn: we staan aan de vooravond van technologische ontwikkelingen waar we over een paar maanden niet meer zonder kunnen. Daarnaast is ons consumentengedrag aan het veranderen en zie je continu nieuwe markttrends opduiken.
Nu kan het zo zijn dat al deze nieuwe ontwikkelingen je soms compleet aanvliegen en jij nog niet precies weet hoe je deze kunt toepassen in jouw bedrijf. Maar deze ontwikkelingen bieden ook tal van mogelijkheden. Om die reden zetten wij hier de belangrijkste trends op het gebied van verkopen op een rij, specifiek voor vrouwelijke ondernemers.
1. De verschuiving naar digitale verkoopkanalen
Passief inkomen, affiliate marketing, master resell rights items en digitale producten. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar mijn algoritme richt zich bijna voornamelijk op manieren hoe je online kunt verkopen. In een tijdperk waarin online winkelen de norm is geworden is de verschuiving naar digitale verkoopkanalen een van de meest opvallende trends in de verkoopwereld.
Wat wel goed is om te melden is dat verkopen via deze kanalen succesvol is door twee stappen te volgen:
Ik zie veel van mijn klanten hele funnels inrichten, social media posten, nieuwe content blijven maken tot ze een ons wegen, maar achteraf ‘wachten’ tot die betalende klanten binnenstromen.
Zo werkt het niet.
Sales is altijd 1 op 1 contact en ook in een wereld die steeds digitaler wordt, kun je dit behouden. Mails, funnels, gratis trainingen en sales funnels. Allemaal manieren om jouw digitale sales proces in te richten!
2. De rol van technologie in verkoopautomatisering
Ik noemde het al even kort, maar we staan aan de vooravond van een technologische ontwikkeling waar we de impact nog maar nauwelijks van kunnen overzien.
AI.
Het is overal. Vooral door de uitvinding uit 2023, Chat GPT. Maar naast deze tools zijn er meerdere oplossingen waar jij je leven als ondernemer een stuk makkelijker mee maakt.
Een beetje softwareleverancier integreert het momenteel in zijn tool. En daarmee kun jij straks, door middel van AI, verkoopprocessen stroomlijnen, leads genereren, klantinteracties personaliseren en inzicht krijgen in klantgedrag door middel van 1 druk op de knop.
Oeps, daar gaat m’n werk! :), grapje. Maar ik denk dat AI een heleboel sales taken gaat automatiseren.
Wat namelijk wel belangrijk is, is om niet helemaal het menselijke contact te verliezen, meer hierover in het volgende punt, punt 3!
Naast AI hebben we natuurlijk ook nog CRM-systemen, chatbots en geautomatiseerde e-mail marketing platforms. Door deze ontwikkelingen in verkoopautomatisering kunnen (vrouwelijke) ondernemers efficiënter werken en hun concurrentiepositie versterken.
3. Persoonlijk contact is essentieel en belangrijker dan ooit!
In een tijdperk waarin automatiseringen makkelijker worden, berichten onpersoonlijker en klantcontact bijna volledig op de automatische piloot draait, is het belangrijker dan ooit om een onderscheidend vermogen te creëren voor vrouwelijke ondernemers.
En gek genoeg is daarom de nieuwe ontwikkeling bijna de tegenhanger van de digitale revolutie. Namelijk: persoonlijk contact! Misschien ken je ze wel: de random LinkedIn berichtjes die kant nog wal raken in jouw inbox. Ik krijg zelfs berichtjes met de aanhef: Hi {voornaam}. Duidelijk allemaal geautomatiseerd. En vooral gewoon heel vervelend.
Afgelopen week heb ik in 30 minuten 5 berichten gestuurd, en daarmee 3 afspraken gerealiseerd. Bij twee van deze afspraken is zelfs al een offerte gestuurd. Nu zullen er genoeg mensen zeggen: 30 minuten 5 berichten?! Zeker met de huidige automatiseringstools is dat belachelijk! Maar mijn berichten waren super persoonlijk, ik had mijn research gedaan, wist precies wat ik kwam brengen en daardoor voelde mijn klant zich zó begrepen dat er direct een afspraak werd gepland. Dit is de kracht van persoonlijkheid.
De automatiseringstools brengen tal van kansen mee, maar vergeet niet dat we aan het einde van de dag gewoon mensen zijn. Hoe beter we begrepen worden, hoe succesvoller de samenwerking.
4. Focus op klantretentie en loyaliteit
Wist je dat een gemiddeld bedrijf tussen de 10 – 30% van zijn klanten verliest? Plat gezegd loopt er dus elk jaar 30% van je omzet weg. Daarnaast maken bestaande klanten tot wel 70% sneller een keuze in vergelijking met nieuwe klanten.
Dus dat betekent dat het behouden van oude/bestaande klanten al sneller meer oplevert dan je alleen te focussen op acquisitie. Daarmee wil ik niet zeggen dat je nooit meer acquisitie hoeft te doen, maar door je meer te focussen op bestaande of oude (tevreden) klanten, kun jij dus op korte termijn jouw omzet vergroten en je bedrijf laten groeien.
We zien deze ontwikkeling ook bij grotere bedrijven. Zo heeft bijvoorbeeld Ziggo bestaande klanten deals, geeft Bol.com kortingscodes voor specifieke herhaalaankopen en heb je ‘frequent flyer’ deal bij verschillende airlines. Het behouden van bestaande en oude klanten wordt al belangrijker en dit is ook een grote kans voor vrouwelijke ondernemers.
Geef jij je oude en bestaande klanten genoeg liefde?
5. Pro activiteit is king
Misschien ken je ze wel: ‘Je aankoop is 4 weken geleden, is het tijd voor een re-fill?’
Geniaal.
Een proactieve voorzet, waarmee je jouw klant dus bewust maakt om na te denken of ze wellicht een nieuwe aankoop willen doen. Dit is niet pusherig of vervelend. Maar slim. We verdrinken allemaal weleens in de waan van de dag. Vooral als ondernemer zijnde is het niet gek om opgeslokt te worden door je to do lijst, dagelijkse operatie of andere spoedjes. Daarom heb je soms een zetje in de rug nodig om die ene keuze te maken of je stap te zetten.
Dit geldt ook voor jouw klant.
Sales betekent niet dat je iets komt halen, je komt iets brengen. En als jij je klant goed kent weet jij als geen ander wat jouw klant nodig heeft. Daarom is het soms waardevol om een zetje in de rug te geven.
Zo heeft een klant van mij, met een eigen branding bureau al haar ‘branding’ klanten aangeschreven met de vraag of zij ook behoefte hadden aan social media templates, geheel in de gemaakte branding. Zo zijn alle merkuitingen met elkaar in lijn en gaat hun klant ze echt als merk herkennen! En wat blijkt; ze had binnen een maand al €2500 euro extra omzet door deze proactieve voorzet!
Hoe zou jij je klanten proactief beter kunnen helpen?
Recap
Alright. Even een korte samenvatting van de laatste trends op het gebied van verkopen en sales, specifiek voor vrouwelijke ondernemers:
Tijd voor actie
Bij Sales in Heels staan we voor actie. Dus nu we de trends op een rijtje hebben gezet is het tijd om ermee aan de slag te gaan.
Welke tips zou jij direct kunnen toepassen?
Om je een zetje in de rug te geven, hebben we de sales templates voor je klaar staan. Deze zijn vooral voor de laatste drie punten van waarde! Sales mails waarmee je persoonlijke mails kunt maken, voor bestaande en oude klanten en door middel van een proactief aanbod direct aan de slag kan met de eerste sales successen! Ruim 35 ready to go templates die je kunt aanvullen met jouw specifieke bedrijfsinformatie en aanbod waarmee jij jouw bestaande klanten kunt verrassen, nieuwe klanten kunt werven en mails klaar hebt staan voor andere uitdagingen in jouw bedrijf, zoals klachten en mails om je prijzen te verhogen.
Laat je me weten hoeveel extra omzet jij hiermee binnen fietst? Let me know!
Algemene voorwaarden
Webdesign StudioStef
Privacyverklaring
Sales in Heels
info@salesinheels.nl
+31 6 50973127
KvK 81078536
Fotografie Marit Hilarius