Wanneer je aan sales denkt, denk je vast aan het krijgen van meer klanten en een hogere omzet. En natuurlijk is dat een van de redenen waarom je aan sales doet. Maar er zijn nog meer redenen om aan sales te doen. Uit een salesgesprek hoeft niet altijd een klant te komen, maar het kan ook leiden tot andere mooie positieve veranderingen in je bedrijf.
Dit zijn de 5 redenen waarom sales cruciaal is voor je business.
Zonder sales heb je geen bedrijf. Iedereen weet wel dat je moet verkopen om bestaansrecht te hebben. Door sales strategisch in te zetten, zorg je er niet alleen voor dat je jouw product of dienst verkoopt, maar ook dat jouw bedrijf kan groeien. Hoe meer je verkoopt, hoe meer jouw bedrijf groeit. Van kleine vis in de zee kun je een grote vis worden. Je hebt dan meer middelen om volgende stappen te zetten in de groei. Zo kun je een team aannemen, in plaats van zelfstandige te blijven. Je kunt bepaalde processen en systemen optuigen, zodat het werk makkelijk wordt. Maar dat lukt alleen als je sales op een goede manier aanpakt. Dat je planmatig werkt aan sales, zodat het ook effectief is.
Veel mensen denken dat dit de #1 reden is om sales te doen. Maar wij zien dit absoluut anders. Ja, je zet een salesstrategie in om meer klanten aan je te binden en meer omzet te generen. Daar geven we je helemaal gelijk in. Maar ‘het nieuwe sales’ is veel meer dan dat. Het is minder verkopen en meer ‘begrijpen van je klanten’. Je gaat van zenden naar kijken wat jouw doelgroep nodig heeft.
Waar liggen de pijnpunten van jouw doelgroep? En op welke wijze kan jij ze helpen met het oplossen van hun probleem? Communiceer dit naar je doelgroep en bouw aan een langdurige relatie in plaats van een korte relatie. Uiteindelijk heb je hier veel meer aan, want je klanten blijven bij jou kopen, omdat ze weten dat je ze begrijpt. En omdat je een band met ze hebt opgebouwd. Je gaat dan naar ‘value-based selling’, daar haal je veel meer uit (zowel omzet als voldoening) dan het pushen en verkopen van jouw dienst of product.
Sales gaat niet alleen om verkopen. Het gaat ook om het laten groeien van een database met potentiële klanten. En dat doe je door je netwerk te laten groeien. Sales is dan niet alleen transactioneel, maar het is ook een mogelijkheid om relaties met potentiële klanten op te bouwen. Doordat je een netwerk creëert, kan het zijn dat een potentiële klant ‘nee’ zegt tegen jou op dat moment, maar jou wel bij een vriendin aanraadt. Of je potentiële klant besluit na een paar maanden toch wel met je in zee te gaan. Het is daarom belangrijk om elk gesprek open in te gaan en te zien als een kennismakingsgesprek. Hierdoor houd je alle opties open. Doe dit niet alleen tijdens eerste gesprekken met je potentiële klant, maar ook tijdens een verjaardag of een andere bijeenkomst waarbij je onbekenden ontmoet.
Eigenlijk is de belangrijkste vraag wanneer je start met sales: wie is je doelgroep? Wie is je klant, waar vind je die en op welke manier kun jij deze klant helpen met zijn of haar probleem? Wanneer je deze vraag wil beantwoorden, moet je voorkomen dat je te veel aannames maakt. Daarom is het heel belangrijk dat je, na het beantwoorden van deze vragen, ook jouw aannames verifieert bij je doelgroep tijdens een salesgesprek bijvoorbeeld. Komen jouw aannames overeen met de antwoorden van je klant? Of merk je dat er een andere behoefte is? Nadat je je aannames hebt vergeleken met de werkelijke antwoorden van jouw doelgroep, schaaf je jouw messaging bij. Doordat je precies weet wat jouw klant wil, gaat het voeren van klantgesprekken veel makkelijker. En doordat je deze gesprekken makkelijker voert en weet wat je klant wil, sleep je ook sneller die klant binnen.
Dit punt sluit aan op punt 3: het vergroot van je netwerk. Elk gesprek is een potentiële start voor een samenwerking. Je weet nooit wat een gesprek je kan brengen. Zo heb ik zelf meerdere gesprekken gevoerd die uiteindelijk geen directe klanten opleverden, maar waar wel hele mooie samenwerkingen uit zijn ontstaan. Het zijn samenwerkingen waarbij we een win-winsituatie hebben gecreëerd.
Wie kunnen partners van je zijn die je kunt gebruiken bij je business? En hoe kun jij hen helpen? Houd hierbij altijd in gedachten dat je een bedrijf runt en het daarom voor beide partijen een win-winsituatie moet creëren. Misschien merk je tijdens een leuk gesprek op een netwerkborrel of tijdens een salesgesprek dat diegene een coach is op een bepaald gebied waar jij wel wat hulp kunt gebruiken en de ander zit met een pijnpunt waar jij uitstekend bij kan helpen. Jullie werken dan niet op basis van een vergoeding naar elkaar toe, maar leveren beiden iets voor elkaar op. Bijvoorbeeld x aantal coachingsessies voor x aantal gemaakte posts voor op jouw Instagramaccount.
Of degene die jij spreekt, geeft binnenkort een toffe seminar en jij kunt als gastspreker daar ook spreken, waarbij je jouw bedrijf mag promoten. Er zijn allerlei manieren te bedenken waarbij je elkaar op een of andere manier verder kunt helpen.
Heb je behoefte aan een andere kijk op sales? Wil je graag een salesstrategie die past bij jou en je organisatie, waardoor je meer omzet, fijnere klanten krijgt en groeit met je bedrijf?
CTA: Neem dan nu een kijkje op ons Instagram voor meer handige tips of vraag de business scan aan. Tijdens deze sessie van 4 uur keren we jouw organisatie binnenste buiten en zetten we de quick wins op sales gebied voor jou op een rij. Jij gaat deze sessie uit met concrete stappen om jou omzet te vergroten. Na 4 weken plannen we een sessie om deze actiepunten met elkaar te bespreken en uiteraard het resultaat te vieren.
Algemene voorwaarden
Webdesign StudioStef
Privacyverklaring
Sales in Heels
info@salesinheels.nl
+31 6 50973127
KvK 81078536
Fotografie Marit Hilarius