Zie je LinkedIn alleen als platform waar mensen hun curriculum vitae delen? Dan is deze blog extreem waardevol voor je bedrijf. LinkedIn is namelijk een geweldige bron van potentiële klanten voor bedrijven en professionals.
Als je op zoek bent naar manieren om meer klanten te krijgen – wie niet? -, is LinkedIn een krachtige tool om in te zetten. In deze blog bespreken we hoe je klanten vindt via LinkedIn, waarom LinkedIn zo effectief is en hoe je LinkedIn Sales Navigator kunt gebruiken om je verkoopactiviteiten te verbeteren.
Als je op zoek bent naar nieuwe klanten, is LinkedIn een fantastische plek om te beginnen. LinkedIn heeft momenteel meer dan 700 miljoen gebruikers wereldwijd, en dat aantal groeit nog elke dag. Maar wat maakt LinkedIn a hidden gem als het gaat om het vinden van klanten? Ik deel drie redenen waarom LinkedIn zo’n effectief platform is voor leadgeneratie en verkoop.
LinkedIn heeft een zeer divers publiek van professionals en bedrijven uit verschillende sectoren en landen. Hierdoor heb je toegang tot een breed scala aan potentiële klanten.
LinkedIn is ontworpen als een professioneel platform, waardoor mensen daar komen om hun professionele netwerk op te bouwen en te onderhouden. Dit maakt het gemakkelijker om op een professionele manier met potentiële klanten in contact te komen.
LinkedIn heeft een hoog niveau van geloofwaardigheid en vertrouwen bij gebruikers. Hierdoor zijn mensen eerder geneigd om met je in contact te komen en serieus te overwegen om met je samen te werken.
De afgelopen 10 jaar ontdekte ik als sales consultant veel verschillende manieren om nieuwe klanten te vinden op LinkedIn, afhankelijk van je doelgroep en wat je aanbiedt. Ik deel een aantal van mijn goedwerkende tips hieronder.
De meeste mensen zoeken via LinkedIn op mensen, maar gebruik de zoekfunctie van LinkedIn eens om op trefwoorden te zoeken die relevant zijn voor jouw branche of specialiteit. Bekijk vervolgens de profielen van de mensen die verschijnen in de zoekresultaten. Als je denkt dat ze een goede potentiële klant zijn, stuur ze dan een connectieverzoek met een persoonlijk bericht.
LinkedIn geeft je de mogelijkheid om te zien wie jouw profiel heeft bekeken. Dit kan een geweldige manier zijn om nieuwe klanten te vinden. Bekijk de profielen van de mensen die je profiel hebben bekeken en stuur ze een connectieverzoek met again…. een persoonlijk bericht.
LinkedIn-groepen zijn een geweldige manier om mensen te vinden die geïnteresseerd zijn in jouw vakgebied of branche. Word lid van relevante groepen en begin met het delen van waardevolle informatie en inzichten. Als mensen zien dat je een expert bent in je vakgebied, zijn ze eerder geneigd om met je samen te werken.
LinkedIn Sales Navigator is een krachtige tool die je kunt gebruiken om leads te vinden en te beheren op LinkedIn. Met Sales Navigator kun je gericht zoeken naar potentiële klanten op basis van verschillende criteria. Denk daarbij aan branche, locatie, functietitel en bedrijfsgrootte. Daarnaast biedt Sales Navigator ook geavanceerde filters en zoekopties, evenals lead- en accountaanbevelingen op basis van je zoekgeschiedenis en activiteiten. Dit maakt het gemakkelijker om je verkoopactiviteiten te richten op de juiste doelgroep en het verbetert je kansen op het krijgen van nieuwe klanten.
Wij werken momenteel aan een onlinetraining over Sales Navigator. Heb je interesse om alles te leren over deze onmisbare tool? Laat het mij weten in de comments én je bent als eerste op de hoogte van deze training.
Ik hoor het regelmatig: “Ik durf niks te delen, want mijn oud-manager zit op LinkedIn en straks vindt hij of zij het stom.” Toch is het zonde om je tegen te laten houden door anderen. Mensen kopen bij mensen die opvallen, die ze herkennen en waar ze aansluiting bij vinden. Als jij deelt wat iedereen deelt val je niet op. Je zal verdwijnen in de massa. En face it: je gaat mensen afstoten, maar ook juist aantrekken. En uiteindelijk zijn het de mensen die jouw visie delen de mensen met wie jij wil werken. Alleen dan kun jij met plezier je bedrijf bouwen.
Ben je op zoek naar klanten? Vergeet vooral je bestaande connecties niet. Wie weet is iemand binnen jouw netwerk wel op zoek naar een oplossing voor een probleem en sluit jouw onderneming daarbij aan. Vergeet daarnaast ook niet dat connecties ook van posities of baan veranderen, waardoor je weer een nieuwe ingang hebt bij een nieuw bedrijf.
Is het tijd om je netwerk uit te breiden met nieuwe connecties? Nodig uit! Het is minder ongemakkelijk dan je denkt. Een persoonlijk bericht zoals; ‘Goedemiddag, gezien je expertise voeg ik je graag toe aan mijn netwerk.’ Wordt door 83%[MOU1] van de contacten geaccepteerd.
Sta je in de startblokken om bestaande – en nieuwe contacten aan te schrijven met bovenstaande tips? Maak gebruik van dit onderstaande Sales in Heels LinkedIn-template.
Hi,
Tijd niet gesproken, alles goed? {insert persoonlijk voorbeeld; bijv; Ik zag je nieuwe website voorbij komen, ziet er goed uit!)
Leuk om te zien waar jij in je werk mee aan de slag bent! Zelf ben ik ondernemer {insert persoonlijke note}, gezien je functie vraag ik me af of je eens wilt bellen; mijn bedrijf helpt organisaties met {insert jouw meerwaarde – 1 zin max}. Ik hoor graag of dit voor {organisatienaam} interessant zou kunnen zijn! {insert persoonlijke note; bijv; Ik heb leuke ideeën voor het uitbreiden van jullie klanten bestand door een op maat Sales plan!}
Hoor het graag van je!
Hartelijke groet,
{Insert naam}
Moeite met je persoonlijke bericht? Stuur mij je connectieverzoek via https://www.linkedin.com/in/mara-stam-213526a6/ en stel gerust de vraag of ik je erbij kan helpen deze te finetunen.
Algemene voorwaarden
Webdesign StudioStef
Privacyverklaring
Sales in Heels
info@salesinheels.nl
+31 6 50973127
KvK 81078536
Fotografie Marit Hilarius