Er zijn ontzettend veel salestechnieken te vinden die je helpen om meer te verkopen. Maar sales doen kost energie en niet alle salestechnieken zijn nog van deze tijd. Sommige zijn niet zo succesvol. Om jou ontzettend veel tijd te besparen, delen wij 5 salestechnieken die niet meer van deze tijd.
Bij koud bellen pak je de telefoon en bel je lukraak naar bedrijven of contactpersonen die je nog nooit hebt gesproken of hebt gezien. Dus die je ook niet via LinkedIn eerst een berichtje hebt gestuurd of via een ander socialmediakanaal hebt gesproken. Je belt bijvoorbeeld een bedrijf op, omdat je langs hun kantoor reed en dacht: daar wil ik wel zaken mee doen. Of je kwam een bedrijf via internet tegen en dacht ze te kunnen helpen.
Ik denk dat koud bellen totaal niet efficiënt is. Zo, dat is eruit.
Wist je dat:
Moet je nagaan hoeveel kostbare tijd zit in koud bellen. Zonde van je tijd! Deze kostbare tijd kun je veel beter besteden aan effectief sales doen. Zoals een persoonlijk bericht of uiting maken wat perfect aansluit op jouw doelgroep. Nadat je de interesse hebt gewekt, is een telefoongesprek plannen wel weer een mooie kans om verder te gaan in het salesproces.
Een pitch is het geven van een korte presentatie waarin je jezelf, je bedrijf en je dienst of product, of een idee aan een klant of opdrachtgever ‘verkoopt’. In een hele korte tijd moet jij de ander overtuigen dat jouw idee, product, dienst en bedrijf geweldig is. En sure, pitchen kan interessant zijn als je precies weet wat je klant zoekt. Maar wanneer je dit niet weet, is de kans groot dat je de plank totaal misslaat.
Ook hierbij geldt dat een pitch opzetten heel veel tijd en energie kost. Waarom begin je niet gewoon met een kennismakingsgesprek en luister je vooral naar de ander? Hierdoor krijg je een veel beter beeld of jullie bij elkaar passen, wat je voor haar kan betekenen en je vergroot de kans op een succesvolle samenwerking.
Je hebt het vast zelf ook wel eens meegemaakt: je bent ergens, bijvoorbeeld in een winkel, en er komt een verkoper op je af. In plaats dat de verkoper vragen aan je stelt om te kijken wat je nodig hebt, begint hij of zij al meteen een product of dienst aan te prijzen en in je gezicht te duwen. Met als gevolg: no way dat je dat product of die dienst afneemt.
Je voelt je niet serieus genomen, niet begrepen en al helemaal niet gehoord. Pushy verkooptechnieken helpen niet. Wat wel helpt: luisteren naar de behoeftes van je klant. Je klant (h)erkenning geven in zijn of haar probleem en daarvandaan de oplossing aanbieden.
Stalken is creepy, in welke relatievorm dan ook. Dus ja, ook in een klantrelatie. Je wil niet de reputatie als stalker krijgen, doordat je vaak belt, veel mailt en berichtjes stuurt via social media. Maak liever duidelijke afspraken over vervolgcontactmomenten tijdens je eerste kennismakingsgesprek en val je prospect niet lastig met onnodige telefoontjes en berichtjes.
Door duidelijke afspraken over contactmomenten te maken, weet je prospect waar hij of zij aan toe is en voelt hij of zij zich niet ‘lastiggevallen’ door jouw opvolgbelletje.
Daarnaast scheelt het jou ook weer veel tijd en energie door een vervolgafspraak te maken: je hoeft niet meerdere keren te bellen in de hoop om jouw prospect weer aan de lijn te krijgen.
Liegen om die ene klant binnen te slepen. Helaas gebeurt het nog veel te vaak. Beloftes maken die je niet kan nakomen, alleen maar om een ‘ja’ te krijgen op het contract. Terwijl iedereen weet: eerlijkheid duurt het langst.
Je klant komt er uiteindelijk wel achter dat je hebt gelogen over een bepaalde levertijd of iets wat je niet kan waarmaken. Het resultaat: een ontevreden klant die waarschijnlijk ook nog eens een slechte review op jouw website, social media of op je Google-bedrijfspagina achterlaat. En in het ergste geval dient iemand een klacht in, moet je het geld terugbetalen en krijg je er nog een slechte review bij.
Bouw veel liever een relatie op basis van vertrouwen. Wees eerlijk in het gesprek en maak geen valse beloftes. Hierdoor kiest een klant ervoor om bij jou te kopen op basis van vertrouwen en is de kans veel groter dat hij of zij jouw aanbod aanprijst bij anderen. Je krijgt eerder een positieve review en de klant blijft langdurig bij jou je producten of diensten afnemen. Hier heb je veel meer aan dan een eenmalige aankoop op basis van leugens.
Extra tip: een leuk boek over verkoopmythen is De 48 gevaarlijkste verkoopmythen van Michiel Hoetmer.
In deze blog hebben we al een paar goede salestechnieken verklapt, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Krijg jij van het woord sales al de kriebels? Wil je wel nieuwe klanten aantrekken, maar weet je niet goed hoe je dit moet doen? En heb je een hekel aan het voeren van salesgesprekken?
CTA: Neem dan contact met ons op.
Sales in Heels geeft je een andere kijk op sales! We helpen je met een salesstrategie die bij jou en jouw bedrijf past. Hierdoor krijg je meer omzet, leukere klanten en kun je groeien met je business.
Kijk voor meer salestips op ons Instagramaccount.
Algemene voorwaarden
Webdesign StudioStef
Privacyverklaring
Sales in Heels
info@salesinheels.nl
+31 6 50973127
KvK 81078536
Fotografie Marit Hilarius